Soluto: ERP, CRM, E-ticaret ve Sektöre Özel Çözümler

Soluto Blog

Blog yazılarımızı takip et, merak ettiğin soruların cevabı
burada olabilir!

B2B vew B2C Farkları

B2B ve B2C Pazarlama Arasındaki Farklar Nelerdir?

B2B ve B2C, belirli iş modellerini ifade eden iki farklı pazarlama yöntemidir. Pazarlama sektöründe kullanılan bu kavramlar, genellikle birbiriyle karıştırılmaktadır. Bunun yanı sıra pek çok kişi, bu kavramların tam olarak ne anlama geldiğini bilmemektedir.

E-Ticaret ile uğraşanları ilgilendiren B2B ve B2C iş modelleri, yatırımcıların merak ettikleri konuların başında gelmektedir. Bununla birlikte, ileride büyük çaplı sorunlar yaşamamak adına pazarlama yöntemlerine hakim olmadan, e-ticaret sektörüne yatırım yapılması doğru değildir. Dolayısıyla terim tanımlarının net olarak anlaşılması ve aralarındaki farkın tespit edilmesi gerekmektedir.

Bu yazımızda, günlük hayatınızda ve çalışma ortamınızda sıklıkla karşılaşacağınız B2B ve B2C pazarlama stratejilerinden bahsedecek, aralarındaki farklara değineceğiz. “B2B ve B2C pazarlama arasındaki farklar nelerdir?” sorusunun cevabını içeriğimizde kolaylıkla bulabilirsiniz. Keyifli okumalar…

B2B Nedir?

B2B, iki şirket arasındaki ticari faaliyetleri temsil eden bir pazarlama yöntemidir. Konunun net olarak anlaşılması için kısaltmada kullanılan kelime kombinasyonlarına bakılmalıdır. Burada “B” harfi “business” yani satıcı, tedarikçi veya iş anlamına gelmektedir. B2B kavramının açılımı ise “business to bussiness”tır. Kısacası B2B, işletmeden işletmeye demektir. 

B2B pazarlama, bir işletmenin kendi ürün ve hizmetlerini tüketiciye ulaştırmak yerine diğer firmalara ilettiği iş modelidir. İşletme ve firmanın kendi aralarında sürdürdüğü ticari faaliyetlerin amacı, sundukları ürün ve hizmetlerin iyileştirilmesidir. B2B e-ticaret yöntemini tercih eden işletmelerin çalışma prensibi üç şekilde karşınıza çıkabilir:

  • Üretici-tedarikçi
  • Üretici-toptancı
  • Toptancı-perakendeci

Sürecin tamamında karşılıklı bir fayda ilişkisi kurulması zorunludur. Aksi halde ürün ve hizmetlerin müşterilere ulaştırılması süreçlerinde çeşitli sıkıntılar yaşanabilir.

Hammadde ticareti, iş birlikleri, toptan alım ve perakende satım süreci gibi faaliyetlerin her biri B2B modeline örnektir. Alibaba gibi geniş çaplı pazar yerleri B2B modelinin en bilinen örneklerindendir. Bu platformları kullanan bir işletme, ürünlerini farklı bir işletmeye satarak B2B e-ticaret işlemlerini gerçekleştirmiş olur.

Parça tedariki ile üretim yapan firmalar da farklı firmalardan aldıkları hammaddeleri kullandıkları için bu kategoriye dahil edilir. Otomobil üretim süreçleri tam da B2B pazarlamaya karşılık gelebilecek faaliyetlerdendir.

Ek olarak ürünlerimizden biri olan B2B E-ticaret yazılımı hakkında bilgi almak sayfamızı ziyaret edin.

B2C Nedir?

Şirketlerin tüketicilerle olan ticari ilişkilerini temsil eden pazarlama yöntemine B2C denir. B2C kavramını oluşturan kelime kombinasyonları, tanımın anlaşılmasında direkt olarak etkilidir. “B” harfi “business” yani satıcı, tedarikçi veya iş anlamına gelirken; “C” harfi “customer” yani müşteri demektir. B2C kelimesinin açılımı ise işletmeden tüketiciye, yani “business to customer”dır.

B2C pazarlama, bir işletmenin kendi ürün ve hizmetlerini direkt olarak tüketiciyle buluşturmasıdır. Herhangi bir aracı olmadan işletme, tüketiciyle ticari bir ilişki geliştirmektedir.

Özellikle hedeflenen müşteri kitlesine ulaşma aşamasında, doğru pazarlama stratejilerinin uygulanması çok önemlidir. Bu yöntem sayesinde satıcı ve müşteri daha kolay bir araya geldiğinden, süreç daha hızlı işlemektedir. Tüketicilerin satın alma faaliyetlerine karşılık gelen sanal pazar yerleri ve üreticilerin sanal mağazalarının her biri B2C iş modeli örneklerindendir. B2C e-ticaret faaliyetlerini başarıyla sürdüren bazı işletmeler ise şunlardır:

  • Trendyol
  • Hepsiburada
  • N11
  • Amazon
  • Netflix

B2B ve B2C Pazarlama Arasındaki Farklar

Her iki pazarlama faaliyetinin ne anlama geldiğini netleştirmemizin ardından aralarındaki farkları açıklamamız gerekir. Temelde benzer süreçleri ifade etseler de birbirilerinden ayrılmalarını sağlayan önemli birkaç özelliklerinin olduğu söylenebilir. Bu doğrultuda, B2B ve B2C pazarlama arasındaki farklar şu şekildedir:

  • B2B daha uzun süreli iş ilişkilerini ifade eder. Genellikle ortaklık kuran firmalar, düzenli olarak birbirilerinden ürün alır ve satar. B2C’de ise tüketicilerin bir kez aldıkları ürünü bir daha alacakları kesin değildir. Bu nedenle uzun süreli bir anlaşma, işbirliği veya ortaklık gibi bağlantıların kurulması mümkün değildir.
  • B2B pazarlama faaliyetinde, ürünlerini farklı bir firmaya satan firmaların karşılıklı fayda ilkesi nedeniyle iş modellerini sürdürmeleri kolaydır. Çünkü ortaklık süreci tamamen mantıksal bir şekilde işlemektedir. Fakat B2C pazarlamada, kişilere hitap edebilmek ve güvenlerini kazanmak çok zordur. Çünkü müşteriler ihtiyaçları olan bir ürünü alırken bile duygusal davranabilir veya alternatiflere yönelebilir.
  • B2B iş modelinde, çok sayıda kişinin imzasının ve onayının alınması gerekmektedir. Karar verme süreçleri oldukça zor olmanın yanı sıra uzun sürmektedir. B2C iş modelinde ise karar mercii yalnızca müşteridir ve o ne istediğini bildiği sürece başka bir onay alınmasına gerek yoktur.
  • B2B pazarlama süreçlerinde teslimat ve fiyatlandırma konularında ortak fikirler geliştirilir ve pazarlık yapılır. Ancak B2C pazarlama süreçlerinde tüketiciler şirketlerin belirlediği şartlara uyum sağlamalıdır.
  • B2B’de müşteri, maddi kaygılarla bir ortaklık teklifi sunar. B2C’de ise müşterinin amacı, kendi istekleri ve faydalarına uygun bir hizmet alabilmektir.
  • B2B için yürütülen pazarlama faaliyetleriyle şirketlerin satış ve pazarlama ekibi ilgilenir. Ancak B2C için yürütülen pazarlama faaliyetlerinin büyük bir bölümünü sosyal medya kapsamaktadır.

Sıkça Sorulan Sorular

B2B Pazarlama Yönteminin Önemi Nedir?

B2B pazarlama yönteminde iş ortaklığı yapan iki işletme, ticari faaliyetlerini yüz yüze konuşabilmekte ve süreci planlayabilmektedir. Geleneksel pazarlama yöntemlerinin kullanıldığı B2B’de insani ilişkiler esastır. Dolayısıyla pazarlama işlemleri hem hızlı hem de verimlidir.

B2C Pazarlama Yönteminin Önemi Nedir?

B2C pazarlama yönteminde şirketlerin hitap ettikleri kitlelere, müşterilerin ise ihtiyaçlarına anında ulaşması mümkündür. Çünkü B2C iş modeli sayesinde ticari faaliyetlerin yürütülmesi için satıcı ve tüketicinin bir araya gelmesi kolaydır. Üstelik günün her saatinde rahatlıkla ürün veya hizmet satış işlemleri gerçekleştirilebilir. Stok kontrolü gibi önemli detaylar da sistem üzerinden takip edileceğinden iki taraf da kolaylıkla süreci yönlendirebilir.

B2B ve B2C Pazarlama Arasındaki Temel Farklar Nelerdir?

B2B, işletmeden işletmeye, B2C ise işletmeden müşteriye şeklinde işleyen bir pazarlama sürecini ifade eder. B2B’de ürün ve hizmetlerin satılması için diğer işletmelerle görüşülmesi gerekir. B2C’de ürün ve hizmetler direkt olarak tüketiciye ulaştırılır.
Scroll to Top